dimarts, de juny 27


LA PERSISTÈNCIA DEL MEU TREBALL

Els passats 22 i 23 de juny vam tenir entre nosaltres Sondra Cuban, membre del Literacy Research Center de la Universitat de Lancaster, en les darreres sessions del Seminari organitzat enguany pel Grup de Literacitat Crítica.

Des del primer moment vam veure que seria una sessió en què tots hauríem de participar i dir la nostra (en anglès!). Sondra Cuban ens va presentar la seva trajectòria de recerca en el que ella va anomenar “Mapa de les meves persistències”. S’ha de dir, que d’entrada la paraula “persistències” en va deixar a tots una mica descol·locats, però tot seguit vam anar veient de què es tractava i vam escriure i dissenyar en forma de mapa conceptual les nostres persistències. Personalment mai m’havia plantejat, si més no d’una manera sistemàtica, quin era el meu mapa de persistències. És a dir, quins temes de recerca o estudi m’han interessat al llarg de la meva vida, quines influències teòriques he tingut, en quins camps he aprofundit, cap on es dirigeixen en aquests moments els meus interessos... Per a mi, va ser interessant i profitós posar totes aquestes idees sobre el paper i d’alguna manera voldria tornar-hi amb més calma. Ho podeu provar: configurar aquest mapa pot servir per veure el que ha quedat després d’un temps i el que encara ens queda per descobrir.

També va insistir en el concepte de “Comunitat de pràctica” definida com una comunitat que comparteix les ganes de resoldre problemes en una àrea i que hi dedica un estudi compartit. Cadascú juga un rol, des del seu camp, des de les seves experiències i des de les seves experteses: així les destreses queden repartides entre la gent del grup. Va ser reconfortant adonar-me que els components del “Grup de Literacitat Crítica” formem una comunitat de pràctica. Per a mi, el fet de formar part d’aquest grup m’ha donat molta riquesa i m’ha obert moltes finestres al món. Una de les coses que més valoro és que els components del grup som força variats pel que fa a les procedències, la formació, les experiències, l’edat i que ens uneixen les ganes d’anar descobrint què és això de la literacitat crítica i com es pot dur a la pràctica.