dimarts, de maig 23


LECTURA CRÍTICA D'IMATGES D'ACTUALITAT




Carmen López Ferrero i Encarna Atienza van presentar el passat mes de març en el congrés d’AESLA (Asociación Española de Lingüística Aplicada) una experiència que van portar a terme amb els seus alumnes de la Universitat Pompeu Fabra per fomentar la lectura crítica d’imatges d’actualitat. El propòsit: desenvolupar la competència crítica per veure què hi ha més enllà de la imatge. El procediment: l’estudiant fa una lectura crítica d’una imatge d’actualitat, en desxifra el contingut, n’interpreta el propòsit i les representacions culturals que reflecteix, i després produeix un text.

Aquesta experiència s’inspira en el llibre de Juan José Millás Todo son preguntas, on es recullen els articles que va escriure a "El Pais" l’estiu de 2004. L’autor crea un article responent preguntes que ell mateix es formula sobre fotografies d’actualitat publicades al diari.

Carmen López i Encarna Atienza valoren molt positivament aquesta experiència, tant pels bons resultats obtinguts, com per la bona acollida per part dels estudiants. Es tracta, doncs, d’un treball interessant i d’una bona idea per incorporar la lectura d’imatges a les classes de llengua, a més de desenvolupar la competència crítica dels estudiants i de fer-los veure que les imatges, com els textos, no són neutrals sinó que representen un punt de vista i n’amaguen d’altres.

1 comentari:

Anònim ha dit...

Crec que en aquesta vida tot es pot "llegir": la cara de les persones, les imatges, els quadres, la mirada d'un animal, la fesomia d'un arbre... Només cal obrir més els ulls al món que ens envolta per trobar lectures interessantíssimes.

Personalment, utilitzo molt les meues classes per arrelar en el meu alumnat el desig i la capacitat de superar una primera lectura per fer-ne una altra de més profunda. Realment, si faig una segona lectura d'aquestes darreres paraules, puc afirmar que m'interessa ensenyar més això que d'altres aspectes lingüístics.

Si es pràctica aquest "rellegir", la sensibilitat augmenta i s'està en una altra dimensió.

Així doncs, cal ensenyar a l'alumnat a no nadar sempre per la superfície i convidar-lo a capbussar-se cap al fons del mar del dia a dia.

Sumpta