dilluns, de febrer 5



APRENENT DELS APRENENTS

Durant uns mesos he tingut la sort de tenir a les meves classes quatre estudiants en pràctiques del CAP: l’Andreu, l’Isaac, la Laura i la Núria. Han combinat les seves classes teòriques a la Universitat Autònoma amb les pràctiques a les classes de català dels meus cursos de tercer d’ESO, a l’IES Menéndez y Pelayo. Primer observant com jo feia les classes, després preparant una seqüència didàctica i finalment portant-la a la pràctica a l’aula.

Per a mi l’experiència ha estat molt gratificant i estimulant. D’una banda han observat les meves classes i després hem comentat plegats aquells aspectes que els han cridat més l’atenció. Moltes vegades les seves preguntes, m’obrien nous interrogants i m’ajudaven a dibuixar una resposta que sortia espontània, però que veia que era el resultat d’anys d’experiència i de reflexió. També m’ha agradat poder estar asseguda en una taula com una alumna més observant com ells feien les classes. Des d’aquest lloc privilegiat, també he vist detalls dels nois i noies de tercer que se m’escapen quan faig les classes de cada dia.

Per a ells l’experiència també ha estat molt positiva, i així ho expliquen en les memòries de les pràctiques. Entre molts aspectes comenten, per exemple, la distància que han observat entre la teoria que han estudiat a la universitat i la realitat de les aules. També se senten satisfets per haver portat a terme unes classes amb un domini que no s’esperaven tenir abans de començar. Però sobretot m’agradaria destacar que han viscut l’experiència més humana, de sentir-se prop dels nois i noies. Han establert uns vincles humans perquè han tingut la voluntat de conèixer-los i han experimentat que això és una de les coses que “enganxa” de la professió. No es tracta només de planificar i portar a terme seqüències didàctiques, sinó de sentir aquesta proximitat.

Recullo alguns dels seus comentaris:

“El clima a classe va ser molt bo. Crec que he aconseguit acostar-me als alumnes i he intentat conèixer-los més enllà del que hem pogut sentir a les juntes d’avaluació o dels comentaris de la Francina. I sobretot, m’ha agradat sentir aquesta proximitat”.

“Aquest és l’aspecte de més profit: l’experiència al centre amb alumnes cara a cara. Les pràctiques a l’institut han estat útils per veure’ns com a professors i allunyar el tòpic creat pels mitjans de comunicació que tots els alumnes són com una mena de vàndals incontrolables.”

“No m’esperava que la seqüència didàctica sortís tan bé i m’he adonat que m’agradaria treballar com a professor en un institut de secundària.”

Moltes gràcies pel que m’heu fet aprendre i molta sort en el vostre camí.